Herba Penawar Al-Wahida

Archives

CD Profil HPA

Dapatkan CD Profil HPA DI CAWANGAN, HPA HALAL MART, KIOSK, AGEN STOK HPA, PENGEDAR HPA yang sah dengan Harga RM10 dan 2 nilai mata

Konsep Halal Haram Perlu Di Fahami



Oleh Ainal Marhaton Abd Ghani

PERKATAAN ‘halal’ membawa erti cara hidup orang Islam yang menitikberatkan toyibban iaitu kesucian, amalan kebersihan dan kehidupan yang sihat serta ‘halalan’.
PERKATAAN ‘halal’ membawa erti cara hidup orang Islam yang menitikberatkan toyibban iaitu kesucian, amalan kebersihan dan kehidupan yang sihat serta ‘halalan’.

Islam dengan jelas memerintahkan umatnya mengambil sesuatu yang halal dan meninggalkan yang haram berdasarkan firman Allah dan sabda Rasulullah s.a.w seperti dalam Surah Al-Baqarah Ayat 172 yang bermaksud: “Wahai orang beriman, makanlah makanan halal yang Kami kurniakan kepada kamu”.

Pasaran produk halal bukan saja terhad kepada negara Islam dan penduduk Muslim malah penerimaan terhadap barangan dan perkhidmatan halal kini semakin meluas di kalangan masyarakat bukan Islam.

Ini berikutan peningkatan kesedaran terhadap produk halal yang sinonim dengan produk yang selamat, berkhasiat, bersih dan suci.

Justeru, peluang yang meluas untuk pasaran produk halal seharusnya direbut usahawan, terutama di kalangan usahawan Muslim dengan permintaan produk halal yang tinggi di seluruh dunia. Pengarah Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi Dan Kepenggunaan Pahang, Abu Samah Shabudin, berkata perkara yang menyedihkan apabila ramai pengeluar makanan halal datang dari negara bukan Islam.

“Pengeluar utama daging dunia adalah dari Brazil, Amerika Syarikat, Argentina, Australia, Kanada, China, India dan New Zealand.

“Jika di tinjau di Asia Tenggara pula, Thailand sudah membina nama sebagai pengeluar makanan halal,” katanya.

Menurutnya, usahawan bukan Islam di negara ini lebih menguasai pengeluaran makanan halal, berbanding usahawan Muslim.

“Bagaimanapun, kita bersyukur kerana masih ada usahawan Muslim yang berusaha untuk berebut peluang menguasai pengeluaran makanan halal.

“Sebagai contoh, syarikat milik penuh Bumiputera dari Kedah, Herba Penawar Al-Wahida (HPA) yang terkenal dengan pelbagai produk harian yang halal.

“Meskipun kita ‘malas’ memikirkan mengenai isu ini, apa yang membimbangkan ialah kesan kepada diri dan kerukunan bangsa kita pada masa akan datang.

“Iman adalah teras pembentukan jiwa dan peribadi Muslim selain pemakanan halal mampu melahirkan Muslim yang sempurna,” katanya.

Pengarah Jati Mahkota HPA cawangan Kuantan, Jaafar Abd Ghani, berkata masyarakat bukan Islam di Malaysia perlu dijelaskan dengan lebih mendalam mengenai konsep halal dan haram makanan mengikut perspektif Islam yang sebenarnya.

“Kita perlu mengubah tanggapan mereka makanan yang halal bukan makanan daripada khinzir saja, tetapi meliputi pelbagai konsep lain yang perlu dijelaskan dengan lebih mendalam.

“Antara konsep yang perlu diambil perhatian adalah punca makanan itu sendiri seperti daging yang digunakan.

“Kebanyakan masyarakat bukan Islam menganggap hanya khinzir makanan yang diharamkan dalam Islam, tetapi mereka perlu dijelaskan mengenai haiwan lain yang haram dimakan seperti haiwan bertaring, haiwan yang hidup dua alam dan binatang yang jijik seperti cicak,” katanya.

Katanya, kaedah penyembelihan haiwan juga perlu dijelaskan kepada masyarakat bukan Islam yang kebanyakannya tidak tahu konsep penyembelihan haiwan dalam Islam.

“Peniaga makanan bukan Islam juga perlu memastikan haiwan yang mereka beli di pasaran perlu disembelih oleh syarikat yang mendapat pengiktirafan halal oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) sebelum dipasarkan, ” katanya.

Menurutnya, cara pengurusan makanan serta pemprosesannya perlu terhindar daripada sebarang najis atau bercampur dengan bahan haram di sisi Islam.

Katanya, campuran bahan makanan juga wajar diberi perhatian sama ada ia bebas dari campuran alkohol atau minyak lemak babi.

“Ada restoran yang mempamerkan lambang halal, tetapi bahan makanannya dicampur dengan alkohol atau barang terlarang di sisi Islam.

“Ia berlaku di kebanyakan restoran serta hotel yang menggunakan khidmat tukang masak luar negara,” katanya.

Category:   Leave a Comment
Mee Bandung



Menu baru yang hanya ada di RFC Ayer Keroh Melaka – MYDIN MITC menyediakan produk special MEE Bandung..Mau Cuba jom beramai-ramai ker RFC.

HPA AUTO SERVICE

Alhamdulillah, baru-baru ini HPA telah pun mewujudkan satu lagi cabang perniagaan yang baru iaitu pembukaan sebuah bengkel kereta yang dinamakan HPA Auto Services. Bengkel ini bertujuan memberi kemudahan kepada ahli-ahli HPA untuk membaiki kereta mereka di sini. Perkhidmatan yang diberikan adalah amat berpatutan.


HPA Auto Services ini membuka peluang kepada anak-anak ahli HPA untuk bekerja atau membuat praktikal mereka selepas tamat pengajian di dalam bidang kemahiran automotif. Tidak mustahil juga suatu hari nanti HPA Auto Services ini menjadi One Stop Center dalam dalam melahirkan pelajar yang berkemahiran dalam membaiki kereta.


Laguna Merbok, Sungai Petani Kedah









HPA Auto Service di Perlis kini telah mula beroperasi di alamat No 27, Jalan Pertiwi, Taman Pertiwi, Seriab, 01000 Kangar Perlis.
Mekanik 1: En.Kamal 017 592 5509
Mekanik 2 : Hasib 019 548 9073



STRATEGI PINTAR

Oleh Zainuddin Zain

zainuddin@hmetro.com.my
2010/05/03

HPA Industries Sdn Bhd (HPA), syarikat jualan langsung milik penuh Bumiputera yang terkenal dengan produk jenama Radix, menyasar mewujudkan lebih 300 cawangan jualan di seluruh negara menjelang 2015.Pada masa ini, HPA mempunyai 155 cawangan di seluruh negara dengan yang terbaru di The Mines Kuala Lumpur; Bukit Tinggi, Klang di Selangor dan Jalan Langgar, Alor Star, Kedah yang dibuka minggu lalu.

Pengarah Urusan HPA, Ismail Ahmad, berkata syarikat itu kini menjalin kerjasama pintar dengan lebih 650,000 ahlinya bagi merealisasikan lebih 300 cawangan di seluruh negara sebelum 2015.

Menurutnya, semua cawangan terbaru yang dibuka HPA sejak tiga bulan lalu berkonsepkan pasar mini halal atau Halal Mart berbanding kaunter jualan sejak HPA ditubuhkan pada 1997.

“HPA juga membuka peluang kepada semua ahli untuk berkongsi dalam perniagaan peruncitan HPA Halal Mart dengan jumlah pembiayaan RM50,000 bagi satu premis.

“Kita yakin ahli HPA akan mengambil peluang ini seterusnya mencapai sasaran lebih 300 cawangan syarikat di seluruh negara menjelang 2015 atau lebih awal dan orang ramai yang berminat boleh menghubungi Salleh (017-5248946) atau Adnan Fadzil (013-4895717),” katanya.

Mengenai sasaran jualan RM20 juta sebulan diumumkan HPA bagi Insentif Tahun 2010, Ismail berkata, ia dijangka dapat dicapai dalam tempoh terdekat sama ada Mei atau Jun ini.

“Jualan lebih 200 produk HPA kini cukup menggalakkan dengan produk utama seperti Kopi Radix, Radix Koko, sabun pembasuh Freesia dan penapis air Dew begitu menggalakkan hingga kadar pengeluaran terpaksa ditingkatkan,” katanya.

Menurutnya, kekuatan HPA ialah mempunyai panel syariah sendiri selain memperjuangkan produk halal dan suci (halalan toyyiban).

“HPA juga bergerak cergas dengan program ilmu untuk mengajar ahli supaya beralih kepada herba dan bahan harian bebas kimia iaitu organik sebagai persediaan mengelak malapetaka kesihatan,” katanya.

Beliau juga mengumumkan yang HPA membeli sebuah bangunan di Seksyen 13 Shah Alam setinggi 12 tingkat pada harga RM54 juta untuk dijadikan HPA International Center (HIC).

Aren Syrup

Pokok kabung, sejenis pokok palma berasal dari Indonesia yang dikenali juga sebagai pokok Enau atau nama botaninya ‘Arenga Pinnata‘, mungkin agak pelik berbanding dengan pokok daripada spesies palma yang lain.

Pokok daripada keluarga Arecaceae ini pelik kerana semakin ia meninggi dan matang, tandan bunga dan buahnya pula tumbuh kian merendah di bahagian bawah batangnya hingga hampir mencecah tanah.

Malah dikatakan bahawa apabila tandan yang tumbuh di batang itu sudah hampir ke tanah itu menandakan bahawa pokok kabung berkenaan sudah tua dan akan mati.

Ini berbeza dengan pokok daripada spesies palma yang lain seperti pokok kelapa dan rumbia kerana tandan bunga dan buahnya akan tumbuh meninggi mengikut kematangan dan ketinggian pokok berkenaan.

Pokok kabung, yang mengeluarkan nira yang boleh diminum begitu saja atau di proses menjadi gula merah dikatakan hanya akan mengeluarkan nira daripada tandan yang terbaik.

Tidak semua tandan pokok kabung mengeluarkan nira kerana hanya tandan bunga jantan sahaja yang boleh mengeluarkan niranya.

Tandan bunga betina pula tidak akan mengeluarkan nira seperti tandan bunga jantan.

Kerja mengeluarkan nira yang digunakan pemungut nira di Ladang Sungai Balung, iaitu dengan mengetuk batang tandan bunga jantan itu secara berhati-hati.

Sebelum batang tandan bunga jantan dicantas, batang tandan berkenaan perlu dibersihkan daripada sebarang sisa kelopaknya. Selepas itu,batang tandan akan diketuk-ketuk ke arah atas dua kali dan arah ke bawah dua kali.Tujuan mengetuk berkenaan ialah bagi melonggarkan rongga-rongga saluran aliran air nira dalam batang tandan berkenaan. Ketukan pula dibuat secara berhati-hati supaya tidak mencederakan batang tandan berkenaan. Jika ketukan terlalu kuat dan batang tandan tercedera, nira tidak akan keluar.

Nira biasanya dikutip dua kali sehari dan ada antara pokok kabung berkenaan boleh mengeluarkan sehingga 10 liter nira sehari.

Nira yang siap dikutip kemudian dihantar ke kilang pemprosesan yang terletak dalam ladang berkenaan untuk diproses menjadi sirap nira kabung (Aren Syrup). Sirap nira kabung atau gula kabung suatu hari nanti akan menjadi satu daripada sumber gula utama di negara ini.Gula kabung boleh menggantikan gula biasa dan lebih penting daripada itu ia tidak mengandungi glukosa dan baik untuk kesihatan khususnya bagi pengidap kencing manis.

Sirap nira kabung boleh dijadikan bahan masakan dalam kuih-muih tradisional, makanan dan minuman. Antara makanan yang popular dengan campuran gula atau nira kabung ialah bubur kacang, kuih koci, kuih kelepong, dodol, wajik, agar-agar, kuih sepang, air batu campur dan cendol.

Sirap nira kabung juga boleh digunakan sebagai pemanis dalam pembuatan kek serta pastri, makanan bijirin dan jus buah-buahan.

Harga Pengguna:
Semenanjung Malaysia : RM 26
Sabah & Sarawak : RM 28

Harga Pengedar HPA:
Semenanjung Malaysia : RM 24
Sabah & Sarawak : RM 26

Nilai Mata (NM) : 4

HPA HALAL MART

HPA HALAL MART THE MINES
(Beroperasi mulai 22 April 2010)
Alamat : L1-23 Jalan Dulang, M
ines Resort City 43300 Seri Kembangan, Selangor
[Sebelah Maybank dan berdekatan RHB Bank,didalam the mines]
Hubungi : Salmee (019-6528707)




HPA HALAL MART BUKIT TINGGI,KLANG
(Beroperasi mulai 21 April 2010)

Alamat : No 89,89-1 Jalan Mahogani 5, Bandar Botanik 41200 Klang Selangor
[Berhadapan Jusco Bukit Tinggi, Klang]
Hubungi : Zulkarnain (019-3453571)





HALAL MART ALAMESRA SABAH
(Hadapan 1Borneo)


LOT NO 113.BLOK M, TINGKAT BAWAH,
PLAZA PERMAI, JALAN SULAIMAN.
88400,KOTA KINABALU, SABAH.
No.Tel: +6014-8698408 (en.Yassin) & +6013-4885717 (en Izham AGM Zon Borneo)



HALAL MART
KOTA FESYEN MELAKA
Kota fesyen terletak berse
belahan dengan Mydin Mall Melaka,Ayer Keroh.

Ahli-ahli HPA yang mengunjungi RFC di Mydin Mall boleh berjalan sedikit(kurang lebih 5 minit) untuk mengunjungi pusat penjualan ini.

HPA Halal Mart

Kini HPA maju setapak lagi dengan membuka beberapa Kedai HALAL MART di beberapa tempat dalam meralisasikan HPA MALL.. Penbukaan HPA HALAL MART merupakan salah satu kaedah yang di gunakan oleh pegurusan HPA dalam memperkenalkan lagi Produk Halal kepada masyarakat dan secara tidak lansung memudahkan ahli untuk mendapatkan produk keluaran HPA.Berikut beberapa Buah HPA HALAL MART yang telah beroperasi:

1. HPA Halal Mart Mergong
No 255 Ground Floor, Kompleks Perniagaan Utama, Mergong Jaya 06250 Alor Setar. Tel : 04-7352251.

2. HPA Halal Mart Alamesra Sabah
(Hadapan 1Borneo)
LOT NO 113.BLOK M, TINGKAT BAWAH,
PLAZA PERMAI, JALAN SULAIMAN.
88400,KOTA KINABALU, SABAH.
No.Tel: +6014-8698408 (en.Yassin) & +6013-4885717 (en Izham AGM Zon Borneo)

3. HPA Halal Mart Jejawi
No 26 Jalan Jejawi Sematang, Taman utara Jejawi 02600 Arau Perlis. Tel : 04-9770992.

4. HPA Halal Mart Langgar
N0. 7 Taman Amira Batu 5 Jalan langgar 05460 Alor Setar Kedah Darul Aman.

5. HPA Halal Mart Bukit Tinggi, Klang
Alamat : No 89,89-1 Jalan Mahogani 5, Bandar Botanik 41200 Klang Selangor
Hubungi : Zulkarnain (019-3453571)

6. HPA Halal Mart Kulim
No 6, Jalan KLC satu (1), Kulim Landmark Central 09000 Kulim Kedah.

7. HPA Halal Mart Tunjang
No 1, Taman Sri Nyior 06000 Jalan Jitra, Kodiang Kedah.

8. HPA Halal Mart Lagenda Heights
Radix Bakery House
No.36 Jalan Legenda 2, Lagenda Height,
08000 Sungai Petani, Kedah
04-4254055

9. HPA Halal Mart The Mines
(Beroperasi mulai 22 April 2010)
Alamat : L1-23 Jalan Dulang, Mines Resort City 43300 Seri Kembangan, Selangor
[Sebelah Maybank dan berdekatan RHB Bank]
Hubungi : Salmee (019-6528708)

Category:   1 Comment
IKLAN KEKOSONGAN JAWATAN DI KUMPULAN TM


Peluang Baik kepada mereka yang baru habis blajar dan bagi mereka yang masih duk tanan anggur yang tidak mendatang kan hasil di jemput untuk mengisi beberapa kekosongan jawatan kosong di Telekom Malaysia (TM)...JAwatan Yang di tawarkan seperti katbawah ni..okkkk

Technical Assistant (HSBB)
Manager, Project Implementation Sarawak
Senior Manager, Project Management
Senior Manager, Quality Assurance
Operations Manager Back Office Technical
Assistant Manager, Quality Standard & Industry Certification
Assistant Manager, Applications Engineer
Product Specialist Executive
Assistant General Manager, Network System Integration
Assistant General Manager, Manager WAN Accelerator Services
Assistant General Manager Account Management Foreign Based, FSI
Manager Enterprise Pahang
Assistant Manager Server Hosting And Network Security, Cyber Region 1
Assistant Manager Network Traffic & Design I
Assistant Manager LAN & Infra, Cyber Region 1
Assistant Manager , JHB-Server Hosting II

Semua permohonan hendaklah dibuat melalui TM Online Recruitment, laman web pengambilan anggota TM di http://www.tmcareer.com.my Sebarang permohonan secara selain daripada yang tersebut tidak akan dipertimbangkan.

Bagi permohonan anggota Kumpulan TM, calon hendaklah menyemak dengan Ketua masing-masing untuk urusan sokongan atau sebaliknya. Sistem on-line akan hanya mengambil kira permohonan yang disokong melalui sistem tmcareer sahaja untuk tujuan senarai pendek.

Category:   2 Comments
KOPI RADIX PALSU

HUHU tak sudah2 nak buat cetak rompak Kopi radix niiii.yang terbaru bleh tengok gambar kat bawah ni..

kopi radix haram

untuk membasmi perkara begini dari terus berleluasa..Dapatkan KOpi Radix yang asli di cawangan dan stokis HPA yang berdekatan anda...Bagi yang belum Jadi ahli ayuh cepat daftar sebagai ahli HPA berbaloi-baloi heheh.dengan dapatkan KIT NIAGA bernilai RM30 di Ruangan Penaja letak kan > 531799.MY01 , MOHD FIRDAUS BIN ABDULLAH....

PEMBERITAHU KEKOSONGAN PREMIS BIL 1 / 2010



Dimaklumkan bahawa permohonan adalah dipelawa kepada semua Rakyat Negeri Terengganu, terutamanya yang bermastautin dalam kawasan Majlis Bandaraya Kuala Terengganu untuk membuat permohonan menyewa premis sebagaimana berikut:

Borang permohonan boleh didapati dengan Percuma di Jabatan Penilaian Dan Pengurusan Harta Majlis Bandaraya Kuala Terengganu tingkat 4 (kaunter 3 &4) mulai 16 Mac 2010 (Selasa) dan borang yang lengkap di isi hendaklah dikembalikan pada atau sebelum 31 Mac 2010 ( Rabu) Jam 4.30 petang. Permohonan yang tidak lengkap atau lewat diterima selepas tarikh tutup tidak akan diterima dan dipertimbangkan bagi panggilan Temuduga dan lain-lain yang berkaitan.


Sebarang pertanyaan atau memerlukan maklumat lanjut, sila hubungi melalui telefon no.09-6203406.

Firdaus

TEMUDUGA TERBUKA

Temuduga Terbuka di pelawa bagi mereka yang berminat untuk mengisi kekosongan jawatan yang kini sedang berlansung pada 23 Mac 2010(Selasa) sehingga 26 Mac 2010
(Jumaat) bertempat Dewan Sultan Mizan, di Universiti Malaysia Terengganu (UMT) .untuk maklumat lebih lanjut boleh layari di laman web http://www.umt.edu.my/ atau klik je di sini .

** pergi dulu dapat atau tak itu ketentuan ilahi.Sebelum pergi tu berdoa la dulu mintak Emak dan Ayah Doa kan sekali bagi mereka yang masih ada mak ngan Ayoh.huhuhu semoga anda antara mereka yang dapat pekerjaan itu....Yang Penting kita Berusaha.dan tidak jemu untuk mencuba ke arah Kebaikan....


Sebab Herba Tidak Berkesan

Mungkin ada sesetangah daripada kita yang mengambil herba bertanyakan soalan ini samaada dalam diri,kepada teman dan keluarga. Usah risau, berjumpalah dengan herbalis anda, pasti anda akan dapat jawapan bagi persoalan anda. Bagi anda yang baru mengambil herba sebaik-baiknya anda berjumpa dengan herbalis untuk mendapatkan cadangan, rundingan, kaedah pengambilan herba yang betul supaya herba yang diambil berkesan malah tidak memudaratkan diri anda. Seperti juga kita berjumpa doktor, untuk mengetahui kaedah pengambilan ubat dalam kuantiti yang betul dan masa yang tepat serta mengikut peraturannya.

Seorang herbalis terlebih dahulu perlu tahu tentang karakter pesakit semasa mencadangkan ubat yang diambil supaya proses penyembuhan dan konsultasi berlaku dengan baik. Langkah ini penting kerana dari segi psikologinya,setiap manusia akan memberikan respon yang baik jika dia merasa selesa dengan perawatnya.
SEBAB-SEBAB HERBA TIDAK BERKESAN MASALAH “MIND SET”
Percaya atau tidak kita sudah diprogramkan untuk mempercayai keajaiban ubatan kimia yang memberikan kesembuhan yang cepat. Ubatan herba tidak lagi mendapat tempat setelah kehebatan ubatan kimia yang sinonim dengan panggilan ubatan moden dan herba dikenali sebagai ubatan tradisional telah membantu melonjakkan lagi kepercayaan terhadap ubatan ini. Jadi masih ramai diantara kita yang mempunyai perasaan ragu-ragu dan seolah-oleh terpaksa apabila disyorkan ubatan ini. Maka secara automatik ubat herba yang diambil tidak berkesan apabila otak kita telah setkan bahawa ubat herba ini tidak dapat mengubati penyakit kita.
TEKANAN ATAU STRESS
Tahukah anda jika anda stress atau tertekan, anda telah memusnahkan vitamin C yang ada dalam badan anda,kerana itulah orang yang stress akan kelihatan cepat tua. Bukan itu sahaja herba tidak dapat bertindak balas dengan baik kerana wujudnya tekanan-tekanan dalam diri. Kelenjar Adrinalin dalam tubuh akan mengeluarkan hormon kortisol yang akan meningkatkan tekanan darah dan kadar gula dalam darah dan menurunkan tindak balas imuniti(pertahanan)badan. Akibatnya berlaku malabsorption (tiada penyerapan) terhadap nutrien yang masuk ke dalam tubuh. Jadi sebarang herba yang masuk tidak dapat bertindak balas untuk memberikan manafaat kepada kita.

PENGAMBILAN AIR YANG TIDAK MENCUKUPIHerba gagal berfungsi tanpa air yang mencukupi dalam badan. Air seperti pelincir kepada badan kita. Ramai juga beranggapan pengambilan air mereka mencukupi kerana telah meminum air kopi radix,air kordial Rossele atau apa-apa air yang lain dalam kuantiti yang banyak sepanjang hari,sedangkan tubuh kita lebih banyak memerlukan air putih untuk membantu pergerakan nutrien dalam badan,pengawalan suhu badan,pencernaan dan semua aktiviti badan.
Kenyataan ini bukan bermakna anda perlu mengurangkan pengambilan air kegemaran anda, tetapi anda perlu tahu bahawa air berwarna atau bercampur bahan lain seperti kopi atau apa saja akan diproses seperti makanan pepejal yang kita ambil contohnya nasi, mee, roti dan sebagainya. Pengambil herba perlu mengambil sekurang-kurangnya 2 liter untuk perempuan dan 2.5 liter untuk lelaki dalam sehari. Bagi pengambilan herba diuretic(mengaktifkan buah pinggang untuk pengeluaran air kencing) keperluan air putih sangat perlu dititik beratkan. Keperluan ini semakin penting dengan berlaku peningkatan suhu dunia yang semakin panas.

PENGAMBILAN YANG TIDAK BERTERUSAN
Seperti yang anda semua sedia maklum,herba bertindak balas agak lambat berbanding ubatan kimia. Proses pemulihan juga berlaku dengan lambat dan berperingkat. Kerana setiap penyakitan yang berlaku dalam badan kita juga terbentuk daripada satu proses yang lama contohnya sakit asthma,penyakit ini bermula dengan peradangan paru-paru hingga menghasilkan mucus yang banyak,pengecutan brokiol akhirnya mengganggu pernafasan hingga mencetuskan penyakit ini. Ia terbentuk dalam satu tempoh masa yang lama,jadi secara logiknya sistem penyembuhan juga mengambil masa yang lama. Inilah keistimewaan herba yang akan memulihkan hingga kepada punca penyakit bukan kepada simptomnya. Jadi, kesabaran dan istiqamah adalah sangat perlu bagi pengambil herba.

PENGIKATAN DAN PEMBUANGAN
Ini merujuk kepada kaedah pengambilan herba yang salah ataupun pengambilan herba bersama ubat-ubatan lain boleh membentuk ikatan kimia yang tidak dapat diuraikan dan terus disingkirkan oleh tubuh. Perlu diingat bahawa herba mempunyai dinding solulose yang menyimpan khasiat herba,jadi untuk menguraikannya perlu melalui proses sinergi,rebusan dan lain-lain. Di dalam Perubatan Jawi kita memberikan teknik-teknik untuk untuk menggunakan herba dengan lebih berkesan,kerana itulah sangat penting bagi pengamal herba untuk mengetahui cara pengunaan herba yang betul. Contohnya, pengambilan shark cartilage tidak boleh diambil dengan herba yang lain kerana herba ini bersifat fat bonding dan akan menyingkirkan racun yang masuk ke badan termasuk herba yang masuk bersama.

DOS YANG TIDAK MENCUKUPIDos yang mencukupi akan memberikan isyarat kepada badan seperti peningkatan suhu badan dan sengal-sengal tubuh. Ini menunjukkan tindakbalas herba yang mencukupi dengan keperluan tubuh. Jika dos yang diambil tidak mencukupi,ia tidak
akan memberi kesan kepada tubuh. Ukuran dos untuk pengambilan herba adalah berdasarkan berat badan 10kg bersamaan 1 gram herba (mengikut herba yang diambil).

MEROKOKMerokok adalah penghalang kepada keberkesanan herba di dalam badan anda. Herba tidak dapat memulihkan diri pesakit andai racun terus ‘dimasukkan’ke dalam badan. Bayangkan asap rokok sahaja mengandungi lebih 4000 jenis bahan kimia yang sangat merbahaya baik kepada perokok,mahupun penghidu(perokok pasif).
Sumber: Herbalis-Jawi.blogspot.com

Sahutan Ke Tanah Suci Campaign



Terma dan Syarat – ‘Sahutan Ke Tanah Suci’

  1. Kempen ini bermula dari 1 Februari hingga 30 September 2010.

  2. Kempen ini terbuka kepada semua Ahli Kad MasterCard Bank Islam yang baru dan sedia ada (Ahli Kad Utama dan Ahli Kad Tambahan) yang bermastautin di Malaysia, kecuali pekerja Bank Islam, agensi pengiklanan, ahli keluarga terdekat atau organisasi/individu yang mempunyai kaitan dengan kempen ini.

  3. Akaun Kad Bank Islam mestilah berada dalam keadaan terkini dan semasa untuk layak mengambil bahagian dan memenangi hadiah yang ditawarkan.

  4. Hanya transaksi berjumlah RM50.00 (pembelian runcit) dan ke atas yang layak untuk diambil kira.

  5. Semua transaksi akan dipantau oleh sistem secara automatik. Penyertaan melalui borang, SMS, tandatangan kreatif/slogan dan sebagainya tidak diperlukan.

  6. Pemenang Hadiah Utama iaitu Pakej Haji, akan ditentukan berdasarkan kod transaksi tertinggi di dalam log transaksi harian yang disediakan oleh MasterCard Worldwide untuk sepanjang tempoh kempen (8 bulan) dan nama-nama pemenang akan diumumkan pada bulan Oktober 2010. Sekiranya keputusan seri, pemenang akan ditentukan melalui perbelanjaan tertinggi yang dibuat oleh Ahli Kad untuk transaksi terpilih yang berkenaan.

  7. Sekiranya Pemenang Hadiah Utama terdiri daripada individu bukan Islam, hadiah akan ditukarkan kepada baucar percutian bernilai RM25,000.00 dari Tabung Haji Travel & Services.

  8. Pemenang Hadiah Bulanan akan dipilih berdasarkan kod transaksi tertinggi di dalam log transaksi harian yang disediakan oleh MasterCard Worldwide untuk setiap bulan dan sekiranya pemenang yang terpilih adalah individu bukan Islam hadiah alternatif lain akan diberikan. Sekiranya keputusan seri, pemenang akan ditentukan melalui perbelanjaan tertinggi yang dibuat oleh Ahli Kad untuk transaksi terpilih yang berkenaan.

  9. Pemenang Hadiah Harian akan dipilih berdasarkan kod transaksi tertinggi di dalam log transaksi harian yang disediakan oleh MasterCard Worldwide. Sekiranya keputusan seri, pemenang akan ditentukan melalui perbelanjaan tertinggi yang dibuat oleh Ahli Kad untuk transaksi terpilih yang berkenaan. Hadiah Harian adalah senaskhah Al-Qur’an Rasm Uthmani dan Pena Digital Al-Qur’an (bacaan oleh Syeikh Saad Al-Ghamidi) dengan terjemahan Bahasa Malaysia. Sekiranya Pemenang Hadiah Harian terdiri daripada individu bukan Islam hadiah alternatif lain akan diberikan.

  10. Pemenang Hadiah Utama akan menunaikan haji pada tahun 1431H tertakluk kepada kuota ataupun turutan giliran Ahli Kad dalam senarai daftar Tabung Haji. Hadiah ini boleh dipindahkan kepada ahli keluarga terdekat iaitu suami/isteri/ibubapa/mertua/anak.

  11. Ahli Kad boleh memenangi 1 Hadiah Harian, 1 Hadiah Bulanan dan 1 Hadiah Utama sahaja sepanjang tempoh kempen berlangsung.

  12. Bank Islam berhak untuk menggantikan mana-mana hadiah dengan hadiah yang sama nilai pada bila-bila masa tanpa sebarang notis.

  13. Semua pemenang mungkin akan dijemput untuk menghadiri Majlis Penyampaian Hadiah atau acara publisiti di lokasi yang akan diberitahu kelak. Bank Islam mempunyai hak eksklusif untuk mencetak atau menyiarkan nama dan gambar pemenang untuk tujuan promosi. Pemenang bertanggungjawab terhadap segala perbelanjaan untuk menghadiri majlis tersebut.

  14. Hadiah Bulanan dan Hadiah Harian akan dihantar kepada pemenang berdasarkan alamat (di Malaysia sahaja) yang terdapat pada rekod Pusat Kad Bank Islam (PKBI). Walaubagaimanapun, pemenang boleh mengambil sendiri hadiah di Pusat Kad Bank Islam.

  15. Hadiah Bulanan dan Hadiah Harian yang ditawarkan adalah tertakluk kepada perubahan dan/atau peningkatan spesifikasi produk tanpa sebarang notis.

  16. Pemilihan pemenang adalah mengikut budi bicara mutlak pihak Bank Islam dan dianggap muktamad.

  17. Pihak Bank Islam tidak bertanggungjawab terhadap sebarang salah tafsir fakta, dan/atau kecederaan yang dialami dan/atau kehilangan nyawa dan/atau barang berharga yang berpunca daripada hadiah yang dimenangi menerusi kempen ini. Bank Islam juga tidak akan bertanggungjawab, sama ada secara langsung atau lanjutan terhadap sebarang kehilangan atau kerugian dan/atau apa sekalipun yang dialami oleh Ahli Kad, sama ada secara langsung atau tidak langsung, keseluruhan atau sebahagian disebabkan oleh penyertaan mereka dalam kempen ini dan/atau kesan dari sebarang tindakan di pihak Bank Islam.

  18. Bank Islam tidak akan bertanggungjawab walau dalam apa keadaan sekalipun terhadap sebarang kegagalan teknikal, campur tangan manusia dan elektronik atau kesilapan manusia dalam pengurusan dan pemprosesan kempen ini.

  19. Sebagaimana yang termaktub di dalam undang-undang, Bank Islam atau mana-mana pegawainya, pekerja, wakil dan/atau ejen (termasuk tanpa had, mana-mana pembekal perkhidmatan pihak ketiga yang berurusan untuk tujuan kempen ini) tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan dan kerugian (termasuk tidak terhad kepada kehilangan pendapatan, keuntungan atau nama baik secara tidak langsung, sampingan, berturutan, teladan, punitif atau ganti rugi khas terhadap mana-mana pihak termasuk pihak ketiga) yang timbul sama ada dalam kontrak, ‘tort’ , kecuaian atau sebaliknya, sehubungan dengan kempen/hadiah, sekalipun Bank Islam telah dinasihatkan terlebih dahulu tentang kemungkinan ganti rugi yang dinyatakan, dan semua ganti rugi sedemikian adalah dikecualikan.

  20. Dengan menyertai kempen ini, Ahli Kad dianggap telah membaca, memahami dan bersetuju untuk terikat dengan Terma dan Syarat Rasmi yang terkandung di sini, termasuk keputusan yang dibuat oleh pihak Bank Islam yang dianggap muktamad, terikat dan menyeluruh.

  21. Sebarang surat-menyurat, bantahan dan rayuan tidak akan dilayan. Bank Islam juga mempunyai hak eksklusif untuk menukar, meminda dan memotong atau menambah kandungan dalam Terma dan Syarat ini tanpa sebarang notis kepada Ahli Kad dan menjadi sah pada tarikh yang dimaklumkan oleh Bank Islam. Ahli Kad bersetuju untuk terikat dengan perubahan sedemikian.

  22. Pihak Bank Islam berhak untuk membatalkan, menamatkan atau menggantung kempen ini tanpa sebarang notis. Untuk mengelakkan keraguan, pembatalan, penamatan atau penggantungan kempen ini oleh pihak Bank Islam tidak melayakkan Ahli Kad untuk membuat sebarang tuntutan atau pampasan terhadap pihak Bank Islam disebabkan sebarang kerugian atau ganti rugi yang ditanggung atau dialami oleh Ahli Kad disebabkan kesan langsung atau tidak langsung pembatalan, penamatan atau penggantungan ini.

  23. Kandungan Terma dan Syarat ini adalah tambahan dan tanpa prejudis kepada Terma dan Syarat yang dinyatakan dalam Perjanjian Kad. Sekiranya berlaku pertikaian di antara Terma dan Syarat yang terkandung di sini dengan Terma dan Syarat dalam Perjanjian Kad, Terma dan Syarat ini akan digunapakai setakat yang berkaitan dengan Kempen ‘Sahutan Ke Tanah Suci’.

Kursus PTB sessi April 2010




** Kini kembali dibuka untuk pendaftaran bagi sessi APRIL 2010.

** TERHAD kepada 50 penyertaan sahaja.

** Sila pastikan pihak tuan/puan membuat konfirmasi kekosongan tempat dengan pihak penganjur sebelum menjelaskan apa-apa pembayaran.

** Pihak penganjur tidak dapat menerima pendaftaran terus ditempat kursus (walk in) tanpa membuat pembayaran awal bagi tempahan penyertaan. Ini bagi mengelakkan berlakunya pertindihan tempat dengan peserta yang telah membuat tempahan awal.

** Penerimaan borang pendaftaran serta bukti pembayaran perlu disahkan oleh pihak penganjur sebelum menghadiri kursus.

** Hanya peserta yang menghantar/fax borang pendaftaran yang lengkap akan dihubungi oleh pihak penganjur untuk tujuan berikut:

1. mengesahkan penerimaan borang pendaftaran & bukti pembayaran.

2. mengesahkan kehadiran.

3. menyemak & mengemas kini data peserta.

** Sila berhubung kembali dengan pihak penganjur atau terus ke 0194749717 (sms/call) selewat-lewatnya 5 hari sebelum bermulanya kursus sekiranya pihak tuan/puan gagal dihubungi oleh pihak penganjur untuk membuat pengesahan diatas.

Sekian & terima kasih. Harap Maklum.

Bertempat di Dewan Amir Ramadhan, Jejawi, Perlis.

** Pembetulan: slip bukti pembayaran & borang pendaftaran difaxkan ke talian berikut: 04-4429171

Pelancaran Produk Baru HPA

Tarikh : 17hb March 2010 Jam : 8.30 Malam
Tempat : De Palma Ampang
Oleh : Tuan Haji Ismail Bin Haji Ahmad (Pengarah Urusan HPA)

Aktiviti:
Pelancaran Album Baru Kumpulan HPA Raihan ” Musafir Perjuangan” Dan “Selawaterapy” serta 2 jenis Aroma terapi HPA Raihan….

Datang Ramai-ramai insyallah akan diadakan persembahan Kumpulan HPA Raihan dari album barunya

"KAMI BLOGGER BIGGEST CONTEST".

"KAMI BLOGGER BIGGEST CONTEST" itulah dia satu peraduan atau kanival diantara Bloggest Di Tanah air ku Malaysia. Tahniah kepada penanjur dan penaja-penaja yang sudi menaja dan manajurkan satu program yang dapat meningkatkan lagi kemahiran menulis kepada bloggest di malaysia secara tidak langsung penyampaiyan maklumat yang berguna boleh di salurkan dan disebarkan kepada umun.Diharap dengan penajuran "KAMIBLOGGER BIGGEST CONTEST"ini memberi manfaat yang berguna tidak kira la saper mereka,kerana pertandingan ini bukan sekadar pertandingan malah memberi kelebihan kepada blogger untuk menarik lebih banyak trafik ke blog atau laman web yang dimiliki disamping mendapat hadiah-hadiah yang menarik. Jadi Tunggu Apa lagi Kepada Blogger yang belum mendaftar cepat-cepat la sertai kami,Lebih Ramai Lebih Meriah.salam ukwah dari Dhalal.Blogspot.

HOTEL EL-ZAHRAA INN

Hotel El-Zahraa telah beroperasi secara rasminya.tepat jam 11.00 pg td Hotel El-Zahraa telah di rasmikan oleh Pengarah Urusan HPA, Tuan Hj Ismail b Ahmad.Sebelum itu diadakan bacaan Yasin dan Al-Mathurat dan disusuri dengan solat dhuha di Dewan Hotel.Hotel El-Zahraa merupakan sebuah hotel bajet bercirikan Islamik yang berkonsepkan Timur Tengah.El-Zahraa juga menyediakan kemudahan yang diperlukan oleh umat Islam seperti sejadah di dalam bilik, laungan azan serta bacaan ayat suci Al-Quran.


Hotel El-Zahraa juga dirangkaikan dengan penginapan secara Homestay sebagai penginapan alternatif bagi menampung keperluan sekiranya hotel penuh. Penginapan ini disediakan di Jawi Homestay, di Bandar Laguna Merbok.Hotel ini juga menyediakan sejumlah 29 bilik untuk dinikmati oleh oleh para pelanggan. Bilik Superior (single) sesuai bagi pelanggan yang memerlukan ruang tidur dan rehat yang ekonomi. Manakala bilik superior (Double) bagi pelanggan yang berpasangan. Bagi mereka yang berkeluarga boleh memilih bilik jenis Deluxe manakala bagi pelanggan yang mementingkan keselesaan dan ketenangan bolehla memilih Executive yang dihiasi fabrik serta hiasan dalaman serba mewah.
Kemudahan dalam bilik

1. Bilik berhawa dingin
2. LCD TV
3. Siaran Astro
4. Wifi
5. Telefon
6. Bar mini / Peti sejuk
7. Cerek
8. Air panas/ sejuk
9. Seterika / papan
10. Sejadah, Al-Quran dan arah kibalat
11. Produk HPA
12. Bantal dan selimut tambahan
13. Kain batik dan kain pelikat

HARGA Penginapan:
SUPERIOR SINGLE : RM90.00
SUPERIROR DOUBLE : RM100.00
DELUXE ROOM : RM120.00
EXECUTIVE ROOM : RM150.00

Terletak di tengah kepesatan pertumbuhan bandar Sungai Petani bahagian Utara, iaitu di Lagenda Height, Hotel El-Zahraa boleh dikunjungi dari plaza tol Sungai Petani utara oleh pelanggan yang menggunakan lebuhraya utara-selatan.Hotel ini juga dikelililngi oleh rangkaian perniagaan HPA yang lain seperti Restoran Radix Fried Chicken, ROR, ROC dan Radix Bakery House.
Untuk keterangan lanjut dan tempahan, sila hubungi:

Tel : 04-4259144/150
Fax: 04-4259131
Email: elzahraa_inn@yahoo.com
http://www.hpa.com.my/elzahraa

AISKRIM TOYYIBAH

Ais Krim Toiyibah Telah mula berada dipasaran. Beberapa buah cawangan telah membuat persediaan untuk pembelian Freezer. Selain daripada makan bersama pisang, aiskrim tersebut juga boleh ditaburi dengan badam atau kismis . Teksturnya yang halus memberikan sedikit perbezaan antara aiskrim toiyibah dengan aiskrim yang lain. Perasa kopi radix mengandungi 7 herba dan disediakan sedikit pahit bagi tujuan kesihatan. Diluar negara mereka lebih suka aiskrim yang agak pahit dibandingkan dengan yang manis.

Ucapan PU semasa Perlancaran Ais Krim Toiyibah
Kita mengharapkan peniagaan aiskrim akan menjadi satu peluang lagi pada ahli-ahli untuk berniaga produk halal.Walaupun perniagaan aiskrim nampak seperti peniagaan anak-anak namun disegi pemasarannya peniagaan ini juga menguasai market jutaan ringgit. Amin.



PRODUK AISKRIM TOYYIBAH
PERISA KELADI
PERISA KOPI RADIX
PERISA KOKO RADIX
PERISA VANILA
PERISA JAGUNG
PERISA VANILLA & KOKO RIPPLE
PERISA VANILLA & KOPI RIPPLE
PERISA KOKO & KOKO RIPPLE
PERISA VANILLA & ROSELLE RIPPLE

500 ml
Harga Pengguna
Semenanjung Malaysia: RM 5
Sabah & Sarawak: -

Harga Pengedar HPA
Semenanjung Malaysia: RM 4
Sabah & Sarawak: -

1.5 liter
Harga Pengguna
Semenanjung Malaysia: RM 10
Sabah & Sarawak: -

Harga Pengedar HPA
Semenanjung Malaysia: RM 8
Sabah & Sarawak: -

Moments



Formulasi khas herba terbaik untuk wanita. Ia mengandungi:
Manjakani:
• Mengatasi masalah hormone yang tidak seimbang (seksual, reproduktif, berat badan, keletihan dan kemurungan)
• Mengurangkan risiko penyakit kronik (kanser, jantung, darah dll)
• Kandungan bahan aktif tannin dapat mengetatkan otot vagina dan membaiki tisu rosak akibat penuaan.
• Bahan aktif astringen mencegah jangkitan kulat serta bakteria penyebab keputihan dan gatal pada alat sulit.

Noni:
• Kawal tekanan darah
• Kawal kandunagn gula.
• Merencat pembentukan sel kanser.

Roselle:
• Menurunkan kadar kolesterol dalam darah.
• Melambatkan proses penuaan dan mencegah kanser

Madu:
• Memberi tenaga dan agen pemangkin haba.

Harga Pengguna:
Semenanjung Malaysia : RM 42
Sabah & Sarawak : RM 44
Harga Pengedar HPA:
Semenanjung Malaysia : RM 38
Sabah & Sarawak : RM 40

HPA Turun Harga Produk

Asalamulaikum.hahaha. pelik tapi benar. apa yang pelik.apa yang benar tu..apa yang tak peliknya...orang atau syarikat-syarikat sibuk nak menaikkan harga produk tapi HPA turun harga produk bagi produk yang tertentu..Tak ker pelik tuuu...Itulah HPA dalam memasarkan produk untuk di gunakan bagi seluruh lapisan masyarakat yang kaya yang miskin untuk bersama-sama dalam mengunakan produk halal di yakini suci. Penetapan harga ihsan yang di laung-laungkan oleh pemimpin HPA telah di terjemahkan dengan penurunan harga produk untuk diguna oleh seluruh umat manusia di muka bumi..Penurunan harga produk merupakan kali kedua dalam tahun ini.berikut di senaraikan harga produk yang terkini...TUNGU APA LAGI DAFTAR SEGERA AHLI HPA DI BAWAH RANGKAIYAN SAYA>

Maulidur Rasul DIBATALKAN

Perarakan Maulidur Rasul dimansuhkan - dibatalkan sebab dalam kepala otak Lim Guan Eng, sekiranya diteruskan maka kaum lain akan merasa terancam.kalu tak percaya tegok surat atau pekeliling yang di keluarkan
.

Tema Maulidul Rasul

  • 1427H/2006 Keunggulan Ilmu Teras Kegemilangan Ummah

  • 1428H/2007 Insan Cemerlang, Ummah Terbilang

  • 1429H/2008 Menjana Ummah Gemilang

  • 1430H/2009 Wahdah Pemangkin Khaira Ummah

  • 1431H/2010 Memantap Ukhuwah Memperkasa Ummah

HPA MANHAL

Kini HPA maju setapak langkah lagi dalam bidang ilmu atau pendidikan dengan menubuhkan Kolej HPA MANHAL .Kampus Sementara HPA MANHAL akan mula berpindah secara besar-besaran mulai minggu hadapan ke pekan Sungai Petani. Dimana sebanyak 11 lot kedai telah mula disiapkan untuk beberapa fahulti pengajian seperti Fakulti Syariah, Fakulti Usuludin, Fakulti Tahfiz Al Quran, Fakulti Bahasa Arab, Fakulti perubatan Islam dan komplimentari dan fakulti keusahawanan. Semua pelajar yang sedang mengikuti program diploma seramai 120 orang akan mula dipindahkan ke Asrama Pelajar di Bandar Laguna Merbuk, HPA City Sg.Petani.


Dalam perkembangan yang sama seramai 2 orang pensyarah dari Universiti Al Azhar akan mula berkhidmat di HPA MANHAL tidak lama lagi. Keduanya mempunyai kepakaran dalam bidang hadis dan bahasa Arab.

UNTUK PENGAMBILAN MAC pemohon haruslah

Lepasan SPM : KE THN 1 DIPLOMA MANHAL USULUDDIN SYARIAH atau
LEPASAN STAM KE TAHUN 2 DIPLOMA USULUDDIN @ SYARIAH.

Untuk maklumat lanjut boleh hubungi di talian No tel : +60164459717



Dewan Kuliah Manhal di Bandar HPA Sg. Petani
Tingkat 2, Bangunan Cawangan HPA Sg.Petani

Kopi diet -Kencing Manis/Dabetis,Gout , DarahTinggi , Gastrik dan Obesiti

Kopi diet untuk pesakit kencing manis memang pahit. Disamping itu ia juga menggunakan daun stevia sebagai bahan pengganti gula. Sebenarnya kopi diet ini ialah kopi untuk mereka yang bermasalah dengan kesihatan seperti kencing manis, gout , darah tinggi , gastrik dan obesiti. Mereka yang ingin mengambil kopi diet mestilah berfikir minuman ini merupakan adunan ubatan pahit yang perlu di minum untuk mengekalkan kesihatan.

Kopi diet juga merupakan adunan yang sangat baik untuk orang lelaki dan ia juga boleh digunakan untuk masalah impotensi. Kopi diet boleh diambil bersama madu lebah bagi mengurangi kepahitannya dan jangan sekali-kali memasukkan gula kerana ia akan menghilangkan fungsi sebenar kopi diet.

Kelebihan kopi diet boleh diukur selepas tiga hari meminumnya dengan dos minima 2 cawan sehari iaitu pagi dan petang. Tubuh akan terangsang menjadi bertenaga dan sangat sesuai bagi mereka yang bekerja yang melibatkan tenaga fizikal. Ada sedikit gula digunakan bagi mendapatkan imbangan tenaga dalam sinergi kopi diet. Kopi ini dijangka akan menjadi minuman nombor satu khususnya bagi mereka yang mementingkan kesihatan. InsyaAllah.

Sumber: Blog JawiHerbShop.blogspot.com

Kuantiti: 15 Bungkus

Harga Pengguna
Semenanjung Malaysia: RM 15
Sabah & Sarawak: RM

Harga Pengedar HPA
Semenanjung Malaysia: RM 13
Sabah & Sarawak: RM


Plantisol - MERAWAT PENYAKIT KENCING MANIS


Bahan aktif plantisol di dalam ramuan ini berfungsi untuk menurunkan paras glukosa dalam darah (hipoglicemia) serta bertindak untuk merangsang pengeluaran insulin oleh pankreas. Penggunaan Plantisol untuk penderita kencing manis adalah seperti berikut:-

1. Penyakit kencing manis di tahap awal (gula dalam darah). Amalkan plantisol 2 kapsul pagi dan 2 kapsul malam sebelum makan. Minum sekurang-kurangnya 2 gelas teh herba setiap hari.

2. Bagi penderita yang sering lemah amalkan bersama spirulina.

3. Bagi penderita yang mengalami gengren disarankan menggunakan teh herba dalam 8 uncang sehari. Hampas teh disapukan ke bahagian yang terluka.

Amalan Ubat Rebusan Tisol K bersama Plantisol akan mempercepatkan pemulihan penderita kencing manis yang menghadapi masalah kronik. Penderita yang menghadapi kencing manis, ginjal rosak dan darah tinggi juga dicadangkan mengamalkan Malac yang bersifat diuretik.

Komposisi (75 Kapsul per botol) :
1. Barrintoga Racemosa

2. Pithecellobium Jiringa

3. Tetra Indica

4. Tinospora Crispa

5. Andrographis Paniculata

Dos :
Amalkan 2 kapsul pagi, 2 kapsul tengahari dan 2 kapsul malam.

Harga Pengguna
Semenanjung Malaysia: RM 20
Sabah & Sarawak: RM 22

Harga Pengedar HPA
Semenanjung Malaysia: RM 16
Sabah & Sarawak: RM 18

Penyakit Kencing Manis


Penyakit ini telah lama diketahui manusia. Beribu-ribu penduduk di negara kita mengidap penyakit ini. Penyakit kencing manis tidak seharusnya menjadi satu penghalang kepada kehidupan yang biasa. Dengan bertambahnya pengetahuan berkenaan penyakit kencing manis dan penghasilan ubat-ubat untuk penyakit ini, tidak ada sebab mengapa anda tidak boleh hidup seperti manusia biasa

Penyakit kencing manis adalah satu keadaan di mana terdapat kadar gula yang berlebihan dalam peredaran darah. Ini terjadi kerana badan kekurangan sesuatu hormon yang dipanggil insulin yang diperlukan untuk menukar gula kepada tenaga dalam badan kita. Insulin adalah sejenis hormon yang dihasilkan oleh organ bernama pancreas yang terletak dibawah perut. Badan kita mengeluarkan tenaga untuk menjalankan tugas harian daripada makanan. Dalam perut, makanan berkanji dan bergula yang dipanggil makanan karbohidrat ditukar kepada bahan gula yang dipanggil glukos dan masuk ke dalam saluran darah di mana ia akan digunakan oleh badan untuk menghasilkan tenaga. Glukos adalah punca utama yang memberi tenaga.

Mee Segera Nissin Noodles Daging Salai Tidak halal

Mee Segera Nissin Noodles yang diimport dari Hong Kong (tertulis dipaket bungkusan).
Daging Salai yang digunakan pada hidangan Sandwish & Nissin Noodles juga diragui status halalnya.


Ini kerana pada waktu awal penubuhan White Coffee Oldtown Kopitiam 1999 tiada dipasaran Malaysia yang menjual Daging Salai HALAL. Perkara ini anda boleh rujuk kepada para penyelidik, pensyarah & pelajar di Fakulti/ Jabatan Perhotelan @ F&B / Food & Beverages.


Minyak yang digunakan didalam penyediaan menu ' Ipoh Ho Fun @ Ipoh Kuew Teaw Sup'. Minyak tersebut dihasilkan sendiri oleh WCOK dan tidak terdapat dipasaran. Hanya diberitahu ianya minyak udang. Tetapi adakah ianya benar & tiada campuran lain?


Apa yang membuatkan UMAT ISLAM diMalaysia TERPEDAYA dengan status HALALnya ialah salinan sijil HALAL yang dikeluarkan oleh JABATAN AGAMA ISLAM PERAK @ 'JAIPK' pada beberapa produknya dijaja dengan mengatakan JAIPK akan memberi STATUS HALAL pada semua produknya yang sehiingga kini (dari awal penubuhnnya-dekat 10tahun dah) masih lagi tidak diperoleh Sila layari laman Web WCOK. Hanya sijil halal bagi beberapa produk yang disahkan oleh JAIPK yang dijajanya.


Berbagai anugerah telah diperolehi, namun STATUS HALAL BAGI RESTORENNYA masih lagi TIDAK BERJAYA DIPEROLEHI. KENAPA & MENGAPA? Maka itulah umat islam dinegara ini terpedaya dengan helah apabila nama JAIPK digunakan.




dalam menu













Selain daripada penyalahgunaan Sijil Halal yang dikeluarkan oleh JAIPK umat islam juga terpedaya dengan paparan pekerja islam yang diambil bekerja. Dimana dengan mengatakan yakni makanan yang dihidangkan adalah halal, maka pekerja-pekerja islam ini telah terpedaya untuk berkerja seterusnya menjadi penipuan yang tidak diketahui mengenai status halal makanan direstoren tersebut.


Bagi pengunjung-pengunjung, apabila melihat Sijil HALAL yang dipaparkan (yang dikeluarkan oleh JAIPK bg sesetengah produk sahaja & bukan yang dikeluarkan oleh JAKIM yakni pengesahan makanan yang dihidangkan oleh restoren terbabit adalah HALAL semuanya) serta pekerja-pekerja islam (yang tidak mengetahui akan Status Non-HALAL yang dihidangkan.Siap pakai tudung lagi) maka dengan mudahnya mereka memasuki dan menjamahnya.




restoran yang diragui status halal






Seperti apa yang berlaku di KULIM, KEDAH bagi Kopitiam PAK'HAINAN (juga 'TIDAK HALAL'). Sungguh menyedihkan apabila pengurus restoren beragama Islam dan berbangsa Melayu tidak mengendahkan & mengetahui status HALAL bagi makanan yang dihidangkan. Papan tanda diluar restoren juga sungguh besar menunjukkan pekerja islamnya memakai tudung menghidangkan makanan.












Hanya beberapa Kopitiam sahaja yang prihatin & dilihat telah mendapat `PENGESAHAN SIJIL HALAL JAKIM' walaupun baru setahun jagung dibuka. Seperti SWENZ KOPITIAM & KAPITAN KOPITIAM. Dimana melalui produk menunya didapati sememang tiada makanan yang diimport dari TAIWAN,
HONG KONG & JEPUN yang kebanyakkannya tidak HALAL. Mengapa restoren ini boleh mendapat Status HALAL JAKIM & terdapat sesetengahnya TIADA HALAL JAKIM.
For HALAL issues, kindly ask or surf www.hdcglobal.com.my

SUMBER" http://yayapunye.blogspot.com/

Kes Khalwat Bukan Jutawan Kopi HPA

ALOR STAR: Tangkapan khalwat membabitkan seorang pegawai tinggi syarikat jualan pelbagai peringkat (MLM) bergelar jutawan di Kluang, Johor, awal pagi kelmarin, tidak membabitkan pegawai daripada HPA Industries Sdn Bhd (HPA) atau anak syarikatnya.

Pengurus Besar Al-Wahida Marketing Sdn Bhd (AWM) yang juga anak syarikat kepada HPA yang bertanggungjawab terhadap pemasaran produk syarikat itu, Mohd Faisol Abdul Rahman berkata, terlalu banyak mesej dan panggilan diterima pengurusan HPA berkaitan laporan berkenaan.
“Ini kerana ia membabitkan syarikat MLM berteraskan kopi dan HPA memang terkenal dengan kopi Radix.
“Bagaimanapun, kami sudah mendapat pengesahan kes yang dilaporkan membabitkan pegawai syarikat lain bukannya HPA.
“Sehubungan itu, kita berharap tidak ada pihak yang cuba menggunakan laporan itu untuk mengait, sekali gus memfitnah HPA,” katanya.

Akhbar ini semalam melaporkan pegawai atasan sebuah syarikat MLM yang mengedar minuman kopi penjana tenaga bertaraf jutawan, memberi alasan kononnya dia berbincang hal perniagaan dengan seorang kakitangan wanita dalam gelap apabila dicekup berkhalwat dalam bilik sebuah hotel di Simpang Renggam dekat Kluang, awal pagi semalam.

SUMBER:http://www.hmetro.com.my/articles/BukanjutawankopiHPA/Article/

Category:   Leave a Comment
MALAM SINAR MAULIDURRASUL 1431 H /2010 M


RAKAN artis digalakkan untuk turun padang menyertai sambutan Maulidur Rasul 1431 Hijrah.

Seperti kata salah seorang anggota Rabbani, Azadan Abd Aziz, kumpulan itu mengajak rakan artis untuk sama-sama menyambut Maulidur Rasul sehingga terfikir untuk mengadakan sebuah majlis ala-ala majlis anugerah berprestij Anugerah Industri Muzik (AIM).

“Kami ingin menunjukkan rakan artis lain juga memandang berat kepada sambutan Maulidur Rasul,” kata Azadan ketika majlis sidang media Konsert Malam Sinar Maulidur Rasul 1431 Hijrah dan pelancaran album Mahabbah.

Rabbani mengumumkan Konsert Malam Sinar Maulidur Rasul 1431 Hijrah itu akan diadakan di Taman Tamadun Islam, Pulau Wan Man, Kuala Terengganu pada 19 Februari ini, pukul 8 malam.

Konsert ini merupakan kali pertama yang di anjurkan oleh RABBANI luar dari Kuala Lumpur semperna Maulidur rasul.Antara artis-artis yang akan turut serta dalam konsert ini seperti Datuk Sharifah Aini, Jamal Abdillah, Aishah, Yasin, Joe Flizzow, Akbar dan penceramah tersohor Datuk Ustazah Siti Nor Bahyah.

KOnsert ini masuk percuma.Ayuhlah pakat ramai-ramai datang ke Taman Tamadun Islam (TTI) terutamanya rakyat terengganu dan rakyat malaysia yang berada di mana-mana sahaja, bukan sahaja dapat bertemu artis malah dapat melihat kesenian tamadun islam dimana terdapat beberapa monumen masjid yang agung seperti taj mahal.

Bagi pengungung yang membeli pek istimewa Malam Sinar Rasul iTalk bernilai RM30 dari mana-mana cawangan Tmpoint atau secara online di www.rabbani.com.my mulai 1 Februari ini, mereka layak menyertai cabutan bertuah untuk memenangi lima hadiah pakej umrah untuk dua orang.

Category:   1 Comment
Related Posts with Thumbnails